August 2015, Noorderzon Festival, Groningen
On the second day of the popular Noorderzon Performing Arts Festival, Groningen (NL), my exhibition of sculptures was shut-down by the management after two individuals felt offended by one of the pieces being displayed in the art booth. The work, a life-size Biedermeier-like sculpture called ‘Toys in the Attic’, cryptically addresses the tender social issue of domestic childabuse. The two man expressed their disapproval of the piece by causing a small disturbance, and threatened to return the same night to set fire to the booth. A concerned festival employee who rushed to the scene was told to back off at the risk of losing his kneecaps. With no hesitation, the management responded by closing the show until further notice, and – after I spoke to the press about the occurrence- for the remainder of the festival. In the media discussion following the incident the Noorderzon management was severely critisised for supporting the vandals instead of their artists. In response the curator, Sign, decided to withdraw the works of all participating sculptors; Dan Geesin, Lorenzo Quintanilla, Philippe Wolthuis en Dieke Venema.
Nadat 2 personen aanstoot hadden genomen aan één van de getoonde sculpturen, werd op de tweede dag van het populaire Noorderzon Performing Arts Festival in Groningen, mijn beeldententoonstelling op last van de Noorderzon organisatie gesloten. Het gewraakte werk, ‘Toys in the Attic’, een soort levensgroot Biedermeier beeld, verwijst op een cryptische manier naar het gevoelige onderwerp van kindermisbruik in de huiselijke situatie. De twee beledigde mannen maakte hun ongenoegen over het werk luidkeels kenbaar en dreigden dezelfde avond terug te komen om de showcontainer in brand te steken. Een toegesnelde festival medewerker werd een knieschot in het vooruitzicht gesteld. In antwoord hierop sloot Noorderzon zonder aarzelen de expositie ‘tot nader orde’, en – nadat ik me in de pers had uitgelaten over het incident – voor de duur van het hele festival. Het feit dat het Noorderzonbestuur niet achter de op het festival getoonde kunst ging staan maar in plaats daarvan de vandalen hun zin gaf, veroorzaakte veel discussie in de media. De curator, stichting Sign, besloot ook het werk van de andere deelnemende deelnemende kunstenaars – Dan Geesin, Lorenzo Quintanilla, Philippe Wolthuis en Dieke Venema – terug te trekken.