About the work

Dutch artist Harma Heikens (1963) is not afraid to use loaded imagery. Her confrontational human-scale sculptures that touch upon taboo themes such as sexual abuse, violence, media saturation and religion, toe the line between provocative and profane. Though Heikens’s works primarily feature children, the characters are hardly childlike. Instead they serve as guides for viewers to navigate the often difficult terrain of social and political issues that Heikens leaves for us to inspect. With all the hot-button topics her sculptures allude to, one’s first impulse is to attempt to crack the code and deduce a definitive message. But Heikens doesn’t make it that easy.

Nastia Voynovskaya, 2014

Harma Heikens (1963) schrikt niet terug voor beladen beeldtaal. Haar confronterende, levensgrote sculpturen raken aan gevoelige zaken als seksuele- en economische uitbuiting, religieus geïnspireerd geweld en propaganda. Hoewel in haar allegorieën kinderen en cartoonfiguren vaak een hoofdrol spelen, zijn de karakters nauwelijks kinderachtig te noemen. In plaats daarvan gidsen ze de beschouwer door een moeilijk begaanbaar terrein van sociale en politieke thema’s. Bij zulke precaire onderwerpen is de eerste aanvechting de code te kraken en een eenduidige boodschap te destilleren, maar dat wordt de kijker niet gemakkelijk gemaakt.

read more:

  • De Jeugd van Tegenwoordig (2017) - door Hans Gieles Vanaf de dag dat ik kennismaakte met het werk van Harma Heikens (ergens in 1992, meen ik, op een tentoonstelling in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit Arti & Amicitiae), heb ik haar werk gevolgd, werken van haar verworven en (Read more)
  • melkkoe, mooi-maker en maatschappelijk werker – uit ‘ik kom in opstand, dus wij zijn’ door Eva Rovers (2016) - Filosofen Frank Meester en Coen Simon vroegen in het kader van het project Nieuw Licht, waarin ze denkers een vraag voorleggen die in een klassieke tekst aan de orde werd gesteld, aan cultuurhistoricus en schrijver Eva Rovers aan de hand (Read more)
  • Annie Owens (2016) - Art is one of the few areas where people have the opportunity to contemplate a provocative rhetoric before having to cast a decision on what it is. The creative arena allows us the viewers, as well as the artists, freedom (Read more)
  • If street art is illegal then so are the bus shelter ads I didn’t ask for. (2016) - Interview by THE ART OF BANKSY Harma Heikens: “Generally speaking, art bears tests people’s boundaries and what they consider to be ‘socially acceptable’. It has a different logic, speaks a different language and eventually that’s what makes it so valuable (Read more)
  • recensie All is Fair in Love and War door Joost Pollmann, Volkskrant (2014) - Om te zien was Lynndie England best schattig, met haar appelwangetjes. Toch werd ze in 2005 tot drie jaar celstraf veroordeeld wegens het vernederen en fotograferen van Iraakse gevangenen in Abu Ghraib. Een iconisch beeld is uit die periode overgebleven: (Read more)
  • Het voorrecht om aanstoot te nemen – lezing A.H.J. Dautzenberg bij opening tentoonstelling Harma Heikens (2014) - Afgelopen zaterdag opende A.H.J. Dautzenberg de tentoonstelling All is fair in love and war van Harma Heikens in KochXBos in Amsterdam. Een belangrijke tekst, over het Opschonend Realisme, de ‘plicht’ van de kunst om taboes te verkennen en over het (Read more)
  • interview by Nastia Voynovskaya (2014) - Dutch artist Harma Heikens (featured in HF Vol. 13) is not afraid to use loaded imagery. Her upcoming show at KochxBos Gallery in Amsterdam, “All Is Fair in Love and War,” toes the line between provocative and profane with a (Read more)
  • interview by Peter van der Wal (2014) - Nederlandse tekst hieronder ‘We Accept’ from 2013, a scale model of a Church sign, reminds me of your 1996 sculpture 'Hasta La Victoria Siempre' from 1996. Lately it seems that more and more elements from your early work are making (Read more)
  • interview Castle Magazine#17 by Patrick Hartl (2010) - Who or what inspires you? Music- garage, metal, punk...And movies- filmmakers like Michael Haneke and Lucas Moodysson, writers like Elfride Jelinek and Michel Houllebecq, grafic novelists like Will Eisner,Charles Burnes, Peter Pontiac, Bernie Wrightson and a lot of other visual (Read more)
  • Jose de Lange (2008) - Nederlandse tekst hieronder ‘Grim’ and ‘disturbing’ are the words used to describe the mixed-media installations created by Harma Heikens, in which the artist burrows into the ragged edges of the human condition. In cartoon-like imagery Harma Heikens shows in her (Read more)