uitgesproken in de vergadering van de gemeenteraad van Groningen van woensdag 19 september: Waarom horen kunst en kunstenaars bij de stad? Om dat uit te leggen is het zinvol een onderscheid te maken tussen kunst en cultuur: Cultuur is wat we gezamenlijk voortbrengen, delen en omarmen. Cultuur is consensus. Het is wat ons verbindt en […]
Tijdens de finals van ArtEZ academie voor Art & Design Zwolle is er een openbare ROOMdag met een HUMAN MATTERS-programma over actualiteit en betekenis van kunst, design en kunstonderwijs. Moderators: Rob Voerman, Kirsten Bothoff, Polina Medvedeva en Isaura Sanwirjatmo, Peter Thule Kristensen, Harma Heikens, Kevin Holtkamp Mijn insteek: van wie is de kunst? De Nederlandse overheid ondersteunt de kunsten vanuit het idee […]
SCHUNCK* en Filmhuis de Spiegel vertonen op 19 juni – in het kader van SCHUNCK* Talk 19.06 vrijheid van de kunst – de documentaire ‘Het is gezien’ van Erik Lieshout en Tom Rooduijn. Aansluitend is er een SCHUNCK* Talk o.l.v Gwen Teo met onder meer beeldend kunstenaar Harma Heikens en schrijver Anton Dautzenberg. 20.00uur-22.30uur […]
Sorry (2013) en O.G (2014) zijn van 19 mei tot 17 juni nog te zien in de tentoonstelling Limbo in Het Langhuis , in het kader van het comicfestival Inktvingers. Op het festival is verder o.m. werk te zien van Wasco, Bobbi Oskam, Stefan de Weert en Margriet de Heer. Sorry (2013) and O.G. (2014) […]
‘Toys in the Attic’ heeft een gastrolletje in het sluitstuk van de Bling Bling trilogie van de bekroonde Vlaamse thrillerschrijver Jan van der Cruysse Toys in the Attic’ makes a cameo appearance in Bling Bling # 3, written by acclaimed flemish thriller author Jan van der Cruysse.
Reflectie op de rol van identiteit in onze huidige maatschappij en de kunst Op woensdag 18 april van 17.00 tot 21.00 uur vindt bij ArtEZ Academie voor Art & Design in Zwolle het Symposium Identitijd plaats. Dit symposium voor de cultuursector en in het bijzonder voor beeldend kunstenaars wordt georganiseerd door Stichting Kunst & […]
Opstand in filmland door Christiaan Weijts, NRC-Handelsblad, 22 september 2017 Terwijl de sterren zich laafden aan het flitslicht op de rode loper, daalden iets verderop tientallen jonge filmmakers af in een aardedonker souterrainzaaltje. Een oud krakerscafe, hartje Utrecht. Wietlucht in de gang, plakkerige vloeren. Precies wat je nodig hebt voor zo’n ‘clandestien college’ dat vier […]
door Joep van Ruiten, Dagblad v/h Noorden, 23 september 2017 Harma Heikens, bekend geworden met beelden die verwarrende en ongemakkelijke gevoelens oproepen, stopt met het maken van kunst. Tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht legde ze deze week uit waarom. Het is een schimmig zaaltje waar we zijn beland. ‘We’, dat zijn de bezoekers […]
door Margriet Oostveen, Volkskrant, 12 september 2017 Harma Heikens verlaat de kunst met een grote K. Niet omdat ze te weinig geld krijgt: ze werkt al tien jaar zonder subsidie. Ook niet omdat ze geen succes heeft: haar sculpturen zijn tentoongesteld van Amsterdam tot New York. Evenmin omdat haar een ‘Berufsverbot’ zou zijn opgelegd, zoals […]
Het begin van het nieuwe culturele seizoen lijkt me een goed moment om te laten weten dat ik binnenkort ophoud met de kunst en mij in plaats daarvan ga bezighouden met het maken van art toys. De duo expositie met Hans van Bentem, die begin 2018 in SBK Breda gepland staat, zal de laatste expositie […]
Brandend Kalf is terug op woensdag 20 september, met, parallel aan de opening van het Nederlands Film Festival, van 21.00 tot 23.00 uur in ACU te Utrecht: het vrij toegankelijke Clandestien College voor filmstudenten en -makers en andere geïnteresseerden die vinden dat de Nederlandse film wel wat vuur kan gebruiken. Met op het menu: ‘De […]
Harma Heikens, Betonfraktion, Diederik Stapel, Nathan Rutjes en Tinkebell ontvangen elk € 5000,-. A.H.J. Dautzenberg won op 2 december de Impact Award 2016 voor de Quiet 500. Hij besloot het merendeel van het prijzengeld door te geven aan vijf kunstprojecten waarmee hij verwantschap voelt. Hij liet zich daarbij inspireren door een lezeres van de Quiet […]
Unfortunately the duo exhibition with Hans van Bentem that would open march 2017 at the KochXBos Gallery won’t take place. KochXBos had moral objections towards my sculpture of a burning american flag, and would rather cancel the whole exhibition and end the collaboration than to show the piece. This attitude struck me as rather disappointing […]
‘Viva Pontiac’, May 27 – June 19 2016, Nieuwe Vide, Haarlem NL www.nieuwevide.nl/programma/viva-pontiac Participating artists: Peter Pontiac, Hajo, Hugo Kaagman, Aimée de Jongh,Vince Ruarus,Typex, Erik Kriek, DUONAR, Lamelos, Harma Heikens, Roel Smit,W illem de Ridder, Wasco, Shamrock, Barbara Stok, Luuk Bode, Vlerk, Fake Booij, Schwantz, Margreet de Heer,Yiri T. Kohl, Bert Bleek, Bart Nijstad, Maia […]
Op 1 mei is de crowdfundcampagne op Voordekunst.nl voor Het Brandende Kalf van start gegaan: een nieuwe, onafhankelijke prijs voor het meest bevlogen initiatief dat de Nederlandse speelfilmwereld het afgelopen jaar in vuur en vlam heeft gezet. Na een succesvolle financiering zal Het Brandende Kalf vervolgens worden uitgereikt op 29 september, aan de vooravond van […]
April 2016 Tartarus Records is celebrating its 50th release anniversary with the anticensorship compilationtape ‘Forever Out of Control’, featuring Harma Heikens’ controversial sculpure “Toys in the Attic” on the cover. Bands featuring on the mixtape are: Terzij de Horde, MNHM(Mannheim), Dead Neanderthals, MENHIR, Het Droste Effect, Teethgrinder, It Only Gets Worse, 3((0)),((0))((0))((0)) M((O))NKIES, Toner Low, […]
door George Knight Noord-Nederland kent een eigen versie van de Guerilla Girls. In de drie noordelijke provincies zeggen ze tegen de cultuurbezuinigingen te protesteren. Het is het anonieme Collectief Noord van 12 piemelkunstenaars dat laatst in Assen met verf afbeeldingen van piemels op de weg tekende. ‘Het is een ode aan de expressie van kunstenaars en een […]
door Marc Jansen GRONINGEN – Stichting SIGN trekt vandaag (dinsdag) alle beelden terug uit het theaterfestival Noorderzon 2015. Dit naar aanleiding van de controverse die is ontstaan rond het werk ‘Toys in the Attic’ van kunstenaar Harma Heikens. Dit werk was onderdeel van serieuze bedreigingen door 2 bezoekers van het festival. SIGN vindt dat Noorderzon […]
Eric Nederkoorn, cultuurverslaggever voor Dagblad van het Noorden, reageert in onderstaand stuk op een incident afgelopen vrijdag op Noorderzon.Het kunstwerk ‘Toys in the Attic’ van beeldhouwer Harma Heikens ging vrijdag achter slot en grendel. Dat besluit werd genomen nadat twee mannen het wilden vernielen en festivalmedewerkers bedreigden. ‘klein incident’ Noorderzon haalde na een ernstig dreigement […]
‘Het beste weigeren kunstenaars voortaan deelname aan Noorderzon’ 23-08-2015, 19:27, door Nelle Boer Om mijn serie kunstcensuur in Nederland af te ronden, een fraai voorbeeld van kunstfobie in Groningen. Twee mannen dreigden tijdens het Noorderzon-festival een beeld van kunstenaar Harma Heikens te vernielen. Dit onder het mom van het beschermen van kinderen tegen shockerende, seksueel getinte […]
August 2015, Noorderzon Festival, Groningen On the second day of the popular Noorderzon Performing Arts Festival, Groningen (NL), my exhibition of sculptures was shut-down by the management after two individuals felt offended by one of the pieces being displayed in the art booth. The work, a life-size Biedermeier-like sculpture called ‘Toys in the Attic’, cryptically […]
Dagblad v/h Noorden, 22 augustus 2015 Noorderzon heeft Harma Heikens vrijmiddag gesommeerd een kunstwerk aan het zicht te onttrekken. Twee mannen wilden het vernielen en bedreigden festivalmedewerkers. Harma Heikens (1963), een internationaal bekende kunstenaar, is stomverbaasd dat Noorderzon voor de dreiging zwicht: ,,Ik begrijp de zorgen om het personeel en dat je het serieus opneemt. […]
Afgelopen zaterdag opende A.H.J. Dautzenberg de tentoonstelling All is fair in love and war van Harma Heikens in KochXBos in Amsterdam. De toespraak die hij hield wordt hier voor het eerst gepubliceerd. Een belangrijke tekst, over het Opschonend Realisme, de ‘plicht’ van de kunst om taboes te verkennen en over het nieuwe boek van Dimitri […]
Om te zien was Lynndie England best schattig, met haar appelwangetjes. Toch werd ze in 2005 tot drie jaar celstraf veroordeeld wegens het vernederen en fotograferen van Iraakse gevangenen in Abu Ghraib. Een iconisch beeld is uit die periode overgebleven: de figuur met puntige hoofdkap en gespreide armen, die stroomdraad aan zijn handen heeft. Op […]
door Mannus van der Laan De grimmige beelden van de Groningse kunstenares Harma Heikens trekken internationaal de aandacht. Vanmiddag wordt in Amsterdam een expositie met haar werk geopend én een boek over haar gepresenteerd. Groningen Harma Heikens (51) is dol op squeakies. In haar woonatelier in Groningen heeft ze een hele vitrine ingeruimd met de […]
by Nastia VoynovskayaPosted on September 11, 2014 Dutch artist Harma Heikens (featured in HF Vol. 13) is not afraid to use loaded imagery. Her upcoming show at KochxBos Gallery in Amsterdam, “All Is Fair in Love and War,” toes the line between provocative and profane with a new series of confrontational, human-scale sculptures that touch […]
That the Dutch have produced exceptional art over the last few centuries, we already know. But what about the contemporary art scene? Who stands out and who is making their way into history? Amsterdam, as well as other major Dutch cities, is home to many must-see galleries that put on great exhibitions – often, by […]